Translate

1

1
1

بحث هذه المدونة الإلكترونية

4 مارس 2014

التسويق الاجتماعى

بسم الله الرحمن الرحيم 

فكرة التسويق الاجتماعي تتمركز حول نقل الخبرة التسويقية والاستراتيجيات المعمول بها في القطاع الربحي ، الى القطاع الغير ربحي . فالمتاحف والحدائق والمرافق الترفيهية بالاضافة للبرامج التوعوية الصحية والاجتماعية ، بامكانها الاستفادة من علم التسويق في تحقيق الاهداف والوصول للنتائج المطلوبة .

وقد طرح هذا المصطلح لأول مره عام 1996 بواسطة ليفي وكوتلر ، وأدى انتشار هذا المفهوم الى توسع في دائرة عمل التسويق المرتبطة عادة بعملية التبادل التجاري لتشمل التبادل الاجتماعي ايضا . فكل عملية تبادل يمكن ان يساهم التسويق في رفع نسبة نجاحها . فالدول تصرف أموالا طائله على منشآت من مكتبات وحدائق ومرافق عامة وبرامج توعوية مهمة صحية أو اجتماعية لخدمة المواطنين . لكن تحتاج هذه المشاريع والبرامج الى أن تبقى دائما في ذاكرة الجمهور حتى تتحقق الغاية التي وجدت من أجلها . وتبرز أهمية التسويق الاجتماعي في استخدام المبادئ والاستراتيجيات التسويقية الناجحة وطرحها على الجمهور المستهدف ، من أجل الإقبال الطوعي لتقبل سلوك ايجابي معين او الاقلاع عن سلوك سيئ ، مما يحقق فائدة للفرد وللمجتمع ككل .
ففي الولايات المتحدة الاميركية يعتمد التسويق الاجتماعي في كثير من الاحيان على الاجهزة الحكومية وحكومات الولايات بالاضافة للمؤسسات الغير ربحية . فعلى سبيل المثال برنامج التوعية بأمراض ارتفاع الدم وبرنامج التوعية بأضرار التدخين من البرامج التي تطبق التسويق الاجتماعي في الولايات المتحدة الاميركية . ويعتبر القطاع الصحي من أبرز مجالات نجاح التسويق الاجتماعي . فبرامج الوقاية والتي تهدف الى تغيير بعض الظواهر الغير صحية تجمع ما بين المعلومة الطبية والوسيلة لإيصال المعلومة بطريقة تحقق تغييرا في السلوك . وهنا تأتي أهمية التسويق الاجتماعي في إعادة صياغة المعلومة الطبية وتفريغها من النبرة الإرشادية المباشرة بحيث تلائم الفئة المستهدفة وتحقق الغاية .
فالتسويق الاجتماعي يتعدى مجرد نشر التوعية او المعلومة او خلق انطباع جيد ، كل ذلك يمكن تحقيقة من خلال حملة علاقات عامة ونشر إعلانات توعوية . التسويق الاجتماعي يحقق هدفا أهم يتعلق بتغيير السلوك وإحداث تغيير ملموس في الجمهور المستهدف .
وشكرا لمتابعة الموضوع وفى انتظار الملاحظات والتعليقات 

The importance of Social Marketing
The idea of ​​social marketing is based on the transfer of marketing experience and strategies in place in the for-profit sector , the non-profit sector . Valmtahv , parks and recreational facilities as well as programs to increase awareness of the health and social services , could benefit from the knowledge of marketing in achieving the goals and reach the required results .
This term was introduced for the first time in 1996 by Levy and Kotler , and the spread of this concept to expand the work of the Department of Marketing usually associated with the process of trade to include social exchange as well. Each exchange process can contribute to raising the percentage of marketing success. Countries disposal of large sums of money on the facilities of the libraries , parks, public facilities and educational programs or social health mission to serve the citizens . But you need these projects and programs that will always remain in the memory of the public so as to achieve the purpose for which I found for it . And highlights the importance of social marketing in the use of marketing principles and strategies of successful and put it on the target audience , in order to accept the voluntary uptake behavior of certain positive or quit bad behavior , which bring benefit to the individual and society as a whole .
In the United States the American social marketing depends often on government agencies and state governments as well as non-profit institutions . For example, a program high blood disease awareness and outreach program of the dangers of smoking programs that apply social marketing in the United States . The health sector of the most prominent areas of social marketing success . Prevention programs that aim to change some unhealthy phenomena combine medical information and the means to deliver information in a way that a change in behavior . Here comes the importance of social marketing in the reformulation of medical information and discharged from the direct extension tone to fit the target group and check end.
Valtsoik more than just a social awareness or information or create a good impression , all that can be achieved through a public relations campaign and dissemination of awareness ads . Social marketing to achieve the most important goal of any change in behavior and a significant change in the target audience .
Thank you to follow up the matter and was awaiting observations and comments

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق